Wypadek w trakcie pracy zdalnej - co należy wiedzieć?

Od niedawna nie ma już w polskim prawie tzw. telepracy, ponieważ zastąpiła ją praca zdalna. Nowelizacja Kodeksu pracy, skądinąd dość obszerna, reguluje mnóstwo aspektów związanych z home office. Jednym z nich jest potencjalny wypadek. Poniżej przeczytasz, jak zachować się w takiej sytuacji, a także jak wygląda postępowanie w takich sprawach.

Co zrobić w razie wypadku podczas home office?

Pierwszym przepisem Kodeksu pracy, nad którym należy się pochylić, jest art. 234. Reguluje on materię wypadków przy pracy w ogóle, ale ma zastosowanie także do zdarzeń mających miejsce podczas home office. Oferując porady prawne w Katowicach, doskonale wiem, że może on budzić mnóstwo wątpliwości.

Powyższy przepis należy analizować łącznie z nową regulacją, tj. art. 6731 § 9 i 10. Wnioskując, pierwszym krokiem jest zgłoszenie zdarzenia pracodawcy. Ten, po dokonaniu stosownych ustaleń z pracownikiem lub jego domownikiem oraz członkami zespołu powypadkowego, musi dokonać oględzin miejsca wypadku.

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku podczas pracy z domu

Przede wszystkim, pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, a także zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom. Ich dobór zależy oczywiście od rodzaju zaistniałego zdarzenia i jego skutków. Mogła to by być np. wymiana wadliwego narzędzia, którym skaleczył się pracownik lub dostarczenie lepszych środków ochrony

Pracodawca musi również prowadzić rejestr wypadków przy pracy oraz przechowywać protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat. Jeżeli zaś w wyniku zdarzenia doszło do śmierci (albo wypadek miał charakter ciężki lub zbiorowy), niezbędne jest powiadomienie także prokuratora.