Wypowiedzenie umowy o pracę podczas ciąży - czy jest zgodne z prawem?

Ustawodawca przewiduje szereg uprawnień dla ciężarnych pracownic. Kobiety spodziewające się dziecka mają dodatkowe prawa, które chronią je przed utratą środków finansowych. Mimo to zdarza się, że pracodawcy uchybiają swoim obowiązkom w tym zakresie. Poniżej dowiesz się, co przysługuje ciężarnym pracownicom oraz poznasz praktyczne informacje.

Ciąża a umowa o pracę – czy pracodawca może złożyć wypowiedzenie?

Zgodnie z art. 177 § 1 Kodeksu pracy, pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy. Ważne jest jednak to, że ochrona przysługuje od momentu przekroczenia 12 tygodnia ciąży – wówczas umowa ulega przedłużeniu do dnia porodu. Jeżeli jednak wypowiedzenie nastąpi przed tym terminem, to jest zgodne z prawem i pracownica nie jest chroniona.

Jako prawnik z Katowic pragnę podkreślić, że od powyższej zasady istnieją jednak pewne szczególne wyjątki. Mianowicie pracodawca może zwolnić ciężarną pracownicę pomimo wystąpienia wspomnianych przesłanek, jeżeli:

• zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z winy pracownicy i reprezentująca pracownicę zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy,
  • została ogłoszona upadłość lub likwidacja pracodawcy,
  • pracownica jest zatrudniona na okres próbny nieprzekraczający 1 miesiąca,
  • pracownica jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

Jeżeli pracodawca zwolni ciężarną wbrew omówionym zasadom, pracownica ma prawo wnieść powództwo do sądu pracy. Warto jednak pamiętać, że ciąża musi być obligatoryjne potwierdzona zaświadczeniem wystawionym przez lekarza.